Kry Frisør | Diana gjorde et spesielt grep og berget omsetningen: – Det er litt komisk
17629
post-template-default,single,single-post,postid-17629,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-6.9,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

09 Jun Diana gjorde et spesielt grep og berget omsetningen: – Det er litt komisk

Diana J. Wilhelmsen er sjeleglad for at hun kunne ta alle sine ansatte tilbake på jobb med én gang. Med en stor salong blir det lett å oppfylle smittevernkravene. – Det har vært en tøff fase. Ingen har visst noe, og vi har prøvd å være positive. Vi kjenner vi er glade for å drikke kaffe sammen på jobb. Foto: Victoria Finstad

Av Victoria Finstad Publisert:09. mai 2020, kl. 18:32
www.bodoby.no

Eieren av Kry frisør, Diana Wilhelmsen, ler mens hun forteller hva som berget omsetningen under korona-stengingen.

Endelig sitter kundene i stolene i salongen igjen. Korona-sveiser skal endelig farges, klippes og styles. Med god avstand, selvsagt.

Først måtte Kry frisør, og alle andre frisørsalonger, stenge helt ned. Etter hvert fikk de lov til å åpne for produktsalg. Lite visste eier og daglig leder Diana J. Wilhelmsen (39) at den litt skrullete bestillingen hun gjorde før koronapandemien skulle redde omsetningen.

– Det er litt komisk at det har reddet oss. Vi fikk faktisk bare fire dager å jobbe på i april, og den innsatsen som har blitt lagt ned er helt fantastisk, smiler Wilhelmsen bredt.

Skrullete idé

Det hele startet på et kickoff de ansatte hadde sammen i januar. Der jobbet de med idéer, og det var da det tøysete frøet ble sådd.

– Det startet med en tanke om at vi skulle ta med lykketroll fra da vi var små og sette dem rundt i salongen. De skulle være gjemt over hele Kry, skape en forundring og så skulle vi på jobb ha det som en hemmelighet, forteller Wilhelmsen engasjert.

Meningen var at kundene skulle oppdage de skjulte lykketrollene selv. Idéen kom fra frisøren Sara Andorsen (19).

– Det jeg falt for, var at hun reiste seg opp og var helt alvorlig, og fortalte om idéen sin, ler Wilhelmsen.

(Saken fortsetter under bildet)

Diana og Sara beundrer lykketrollene. Snart kommer nyheten «Pride-troll» inn, som skal stå sammen med de andre tema-trollene. Foto: Victoria Finstad

Etterpå reiste sjefen selv til Oslo, og der kom hun over designer-lykketroll. Hun kjøpte et til Sara som en morsom gave. De moret seg over det lille lykketrollet, men så kom de opp med en ny tanke.

– Jeg sporet opp leverandøren i Danmark og fikk lov til å være eneste leverandør i Nord-Norge, sier hun begeistret.

Voksende gavmildhet

Under korona-stengingen har de solgt så mange lykketroll at leverandøren har tatt kontakt og spurt hva i all verden det er som skjer her oppe i nord. Hele tre vareleveranser stappfulle av lykketroll har ankommet Kry bare de siste to månedene.

– Det er spesielt sykepleier-lykketrollene vi har solgt mye av. Vi har solgt ut varebeholdningen tre ganger. Det var veldig tilfeldig at vi fikk disse lykketrollene. Jeg tror mange har sett verdien i å overraske andre i denne tiden. De er koselige å gi i gave og alle har assosiasjoner med trollene, sier Wilhelmsen og fortsetter:

– Jeg så ikke at det kunne bli en så stor greie. Det var jo mest for gøy, men så ble det en liten «life-saver» for oss. Et perfekt eksempel på at lite også kan være mye.

(Saken fortsetter under bildet)

Sara Andorsen kan være kry av sin idé og sine gode assosiasjoner med lykketroll, som berget omsetningen på arbeidsplassen hennes. Foto: Victoria Finstad

– De små trollene gir meg en god følelse og et tilbakeblikk på barndommen. Alle trenger et lykketroll i livet sitt, og aldri har det passet bedre enn akkurat nå, smiler 19-åringen.

Berget salongen

Nå har de solgt hundrevis av lykketrollene. Sammen med hårproduktene har salget berget hele omsetningen for april.

– Vi har nesten nådd igjen fjorårets omsetning, og det er jo faktisk helt uvirkelig. Vi har solgt noe sinnssykt med lykketroll de få timene vi har hatt åpent, og vi har kjørt ut og levert troll over alt. Jeg har til og med kjørt ut til Godøynes, ler hun.

Sammen med trollene har hun også levert personlige kort til mottakerne. Enten som takk for handelen eller på bestilling fra folk som vil overraske noen.

– Det er litt komisk at en liten idé som kom på et kick-off faktisk har reddet salongen i en vanskelig tid. Ikke visste vi at korona skulle komme og at timingen skulle bli så god.

https://www.bodoby.no/diana-gjorde-et-spesielt-grep-og-berget-omsetningen-det-er-litt-komisk/s/5-98-22006